Ik sta in de Jumbo en ja hoor, de sinaasappelperzik dubbeldrank ligt er niet meer. Als ik dan aan een van die jochies van net vijftien vraag, waar het product van de een op de andere dag gebleven is, weten ze daar natuurlijk geen antwoord op. “Als u een product mist, kunt een naar de website gaan en het aangeven.” Hij zei het al met een trillipje en inderdaad, toen ik op internet keek, stond er: “Mis je toch nog een product? Geef het aan bij een van onze medewerkers in de winkel, dan bestellen we het voor je of zorgen we voor een goed alternatief.” Ik wil toch mijn sinaasappel-perzik dubbeldrank hebben, dus de volgende dag ga ik terug naar de Jumbo en vraag het aan iemand anders. Ze zag eruit als zeventien, dus moest al ruime ervaring hebben. Deze aardige jongedame stond me netjes te woord, maar legde me uit dat pas bij een bepaald aantal klachten het product besteld of vervangen wordt. Ik begon nu toch wel pissig te worden, maar goed, wat doe je eraan. Tegenwoordig fiets ik een aantal kilometer als ik perse mijn sinaasappelperzik dubbeldrank wil hebben.
Ik vat dit incident nu in 193 woorden samen en het klinkt nu heel komisch, wat het ook wel een beetje is, maar ik kom dagelijks in de Jumbo en kom regelmatig voor verrassingen te staan. Ik mis producten die ik al jarenlang koop. Als je dan een medewerker erop aanspreekt, doen (of kunnen) ze er niets mee. Dit vind ik toch echt een slechte zaak, want het staat in de ‘Jumbo’s 7 zekerheden’. Weliswaar op nummer zeven ‘uw wensen staan centraal’. En als dit het enige was waar de ‘Jumboklant’ over zou klagen, zou het niet zo’n probleem zijn, maar er zijn veel meer klachten dan dit.
Het regent klachten over de Jumbo op internet. Zo missen bijna structureel de ingrediënten op verschillende vleeswaren, in het bijzonder de Italiaanse kiprollade. Tot vijf keer toe wilde een klant deze rollade kopen en ontbraken de ingrediënten. Voor hem is dat noodzakelijk, vanwege zijn allergie. En tot nu toe heeft de Jumbo er wederom niets aan gedaan. Maar niet alleen de Jumbo doet het slecht, zelfs de Appie stromen de klachten binnen. Iedereen kan een klacht plaatsen op www.klacht.nl en dat doet men ook massaal. Alleen deze week al zijn er meer dan vijftig klachten binnengekomen. De lopen uiteen van nieuwe vette kipfilet, tot het verwijderen van zwarte piet van verpakkingen. Dan gaat het toch ergens mis met de supermarkten zou je zeggen.
En dat vind ik ook echt. Ik ben een arme student en ik kan niet al mijn boodschappen bij de specialisten halen, evenals bijna alle Nederlanders. Toch vind ik dat supermarkten echt meer kwaliteit mogen bieden voor het prijskaartje dat eraan hangt. Ik koop mijn eten van maximaal twintig euro per week (liefste wat minder natuurlijk) en het is vrij moeilijk om daarvan gezonde maaltijden (voor één persoon) op tafel te krijgen. Eigenlijk een oproep dus aan alle supermarkten, maar persoonlijk de Jumbo in het speciaal, om echt iets aan de kwaliteit van de producten te doen. Want jullie zeggen wel de goedkoopste te zijn en ‘vers is ook echt vers’, maar van beide komt lang niet altijd veel terecht.
Door: Nick Michielsen
Maak jouw eigen website met JouwWeb